عمومي

 
 
رپورتاژ آگهي
| نظرات (0)

رپورتاژ آگهي چيست؛ چگونه يك رپورتاژ آگهي بنويسيم؟

 

قدرت و تأثير استفاده از «رپورتاژ آگهي» براي تبليغ و شناساندن كسب‌و‌كار، موضوعي است كه من آن را از گريز به دنياي خرده فروشي آموختم. همان‌طور كه از نام آن‌ مشخص است، «رپورتاژ آگهي» نوعي آگهي تجاري‌ است كه از ساختار گزارشِ روايتي بهره مي‌برد. زماني كه به‌عنوان صاحب يك مغازه‌ي كتاب‌فروشي كسب‌و‌كار خود را به راه انداختم، در يك روزنامه‌ي محلي تبليغ مي‌كردم. عمده‌ي آگهي‌هاي ما بر مبناي ارائه‌ي تخفيف و شرايط ِخريدِ ويژه به مشتريان بود. در آن روزنامه هر از گاهي ستون يا تبليغي ويژه منتشر مي‌شد كه محتواي رپورتاژ آگهي‌ در آن گنجانده شده بود. ما به‌سرعت دريافتيم كه اين نوع تبليغ رونق قابل توجهي به كسب‌وكار مي‌بخشد، و به‌ويژه تأثير مثبتي در جذب مشتريان جديد دارد. در ادامه به شما خواهم گفت كه رپورتاژ آگهي چيست و چه مزايايي دارد.

 

 

رپرتاژ آگهي؛ معامله‌اي «سه سر سود»

تبليغات از نوع رپورتاژ آگهي، مزاياي منحصربه‌فردي براي خواننده‌، آگهي‌دهنده و منتشركننده‌ي آگهي به‌همراه دارد.

مردم از ديدن رپورتاژ آگهي‌ در رسانه‌ها لذت مي‌برند. خريدارانِ بالقوه تبليغات را به چشمِ «اخبار قابل استفاده» نگاه مي‌كنند كه اطلاعات لازم را براي تصميم‌گيري آگاهانه در خصوص خريد هر آنچه به آن نياز دارند، براي‌شان مهيا مي‌كند. يك رپورتاژ آگهي كه به‌ خوبي نگاشته شده باشد، اين اطلاعات را در قالبي جالب‌توجه و گيراتر از تبليغات معمولي ارائه مي‌دهد. رپورتاژ آگهي‌ها به نظر خوانندگان سرگرم‌كننده و مفيد و براي آگهي‌دهنده‌ها ابزاري قدرتمند به حساب مي‌آيند. آگهي‌دهنده‌ها با استفاده از رپورتاژ آگهي «چهره»‌اي به كسب‌و‌كارشان مي‌بخشند، آن را واجد صفات انساني مي‌كنند و خود را نسبت به رقبايشان متمايز مي‌كنند. انسان موجودي اجتماعي است؛ ترجيح ما اين است كه به جاي سروكار داشتن با يك شركت با انسان‌هاي ديگر تعامل كنيم. رپورتاژ آگهي اين فرصت را به هر كسب‌وكار مي‌دهد تا با معرفي نيروي انساني‌اش و روايت داستان كسب‌وكار خود امكان چنين تعاملي را فراهم كند.

 

ساختارِ روايي رپورتاژ آگهي همچنين، پيام صاحبان صنايع و كسب‌وكارها را براي‌ مردم به‌يادماندني‌تر مي‌كند. وقتي مردم خود را به‌عنوان بخشي از داستان روايت‌شده مي‌بينند، اطلاعات را كامل‌تر و به مدت طولاني‌تري به‌ياد مي‌آورند. داستان‌ها اطلاعات را به جالب‌ترين و به‌يادماندني‌ترين شيوه‌ي ممكن نقل مي‌كنند. داستان‌ها نه‌تنها به مردم كمك مي‌كنند كسب‌وكارها را بهتر به‌خاطر بسپارند بلكه آنها را براي اقدام به خريد ترغيب مي‌كنند.

 

هنگامي كه اطلاعات يا ايده‌اي در قالب داستان ارائه شود، افراد را سريع‌تر و با تأثير بيشتري متقاعد مي‌كند. استفاده از رپورتاژ آگهي براي بيان متقاعد‌كننده‌تر و به‌ياد‌ماندني‌تر پيام كسب‌و‌كارها، به صاحبان آن اجازه مي‌دهد تا در بين رقبا قد علم كنند. مردم محتواي انتشار يافته‌ به شكل چاپي را قابل‌اعتماد‌تر از محتواي ساير رسانه‌ها‌ مي‌يابند. آگهي‌دهندگان مي‌توانند از اين اعتماد براي ارتقاي نظر مردم درباره‌ي كسب‌و‌كارشان استفاده كنند.

 

مردم رپورتاژ آگهي چاپ شده در روزنامه را به چشم محتوايي قابل اعتماد نگاه مي‌كنند. اين نكته مخصوصا براي كسب‌وكارهاي خدماتي يا تازه تأسيس‌تري مهم است كه، براي جذب مشتريانِ محتاط، نياز دارند وجهه‌ي خوبي از خود بسازند. رپورتاژ آگهي ابزار قدرتمندي براي آن دسته از مشاغلي است كه خدمات تكنيكي ارائه مي‌دهند يا نياز دارند ايده‌هاي پيچيده‌اي را براي مخاطبان‌شان بيان كنند. براي مثال، در آن روزنامه‌اي كه درباره‌اش صحبت كردم، هر هفته بخشي با عنوان “سؤال از كارشناسان” منتشر مي‌شود كه در آن پزشكان، دندان‌پزشكان، مشاوران اقتصادي و ديگر متخصصين مي‌توانند با پاسخ دادن به سؤالات مردم جنبه‌ي خاصي از كارشان را براي آنها شرح بدهند.

 

آن دسته از صاحبان مشاغل كه كالا يا خدماتي عرضه مي‌كنند كه نسبت به كالا يا خدمات مشابه قيمت بالاتري دارد، مي‌توانند از رپورتاژ آگهي براي نشان دادن ارزش كالا و خدمات‌شان استفاده كنند.

 

 

براي مثال رستوراني كه از گوشت محلي در پخت غذا استفاده مي‌كند، مي‌تواند با شيوه‌اي جذاب و متقاعدكننده در قالب يك داستان، مزاياي استفاده از اين نوع گوشت براي سلامتي و همچنين كيفيت غذاهاي پخته‌شده با آن را شرح بدهد. رپورتاژ آگهي نه‌تنها بازگوكننده‌ي خدمت يا كالاي قابل عرضه‌ي يك كسب‌وكار است بلكه ضرورت دقت مصرف‌كنندگان به نكات مهم را نيز شرح مي‌دهد.

 

رپورتاژ آگهي همچنين براي صاحبان نشريات مزاياي چشمگيري به‌همراه دارد. بديهي‌ترين مزيت آن هزينه‌ي تبليغاتي است كه به نشريه پرداخت مي‌شود كه مي‌توان از آن براي توسعه‌ي محتوا و افزايش درآمد استفاده كرد. مي‌شود رپورتاژ آگهي را به‌صورت تبليغي تكي يا به عنوان بخشي از برنامه‌ي تبليغات سنتي به كسب‌وكارها ارائه داد. من در كسب‌وكارم از رپورتاژ آگهي براي ترغيب مشتريانم استفاده مي‌كنم تا فضاي بيشتري براي آگهي‌شان خريداري كنند. براي مثال آگهي‌دهنده‌اي كه نيمي از يك صفحه را براي آگهي خود خريداري كند، يك مقاله‌ي يك‌چهارمِ صفحه‌اي از ما هديه مي‌گيرد يا اگر يك تمام‌صفحه را براي آگهي خود خريداري كند، يك مقاله‌ي نيم‌صفحه‌اي و يك عكس هديه مي‌گيرد. ما هزينه‌ي فضاي رپورتاژ آگهي را در هزينه‌ي آگهي‌ لحاظ مي‌كنيم.

 

مضاف بر افزايش درآمد، رپورتاژ آگهي شمار خوانندگان را هم افزايش مي‌دهد. همان‌طور كه اشاره شد، خوانندگان از رپورتاژ آگهي لذت مي‌برند، پس گنجاندن رپورتاژ آگهي در نشريه‌، ارزش آن را براي مخاطبين افزايش مي‌دهد. يك رپورتاژ آگهي با طراحي مناسب، كه از عكس يا اثر هنري استفاده كرده باشد، به جاذبه‌ي بصري نشريه اضافه مي‌كند و يكنواختي صفحات تبليغي آن را مي‌زدايد. علاوه بر اين فهميده‌ام كه رپورتاژآگهي‌ها حس وفاداري را در مشترياني كه در نشريه‌ي شما آگهي داده‌اند، برمي‌انگيزند. آنها از ديدن مقالات چاپ‌شده در مورد كسب‌و‌كارشان خوشحال مي‌شوند. دادن شانس خريد رپورتاژ آگهي به آنها روابط شما را با مشتريان‌تان محكم مي‌كند. ما در مورد رپورتاژ آگهي بازخورد بسيار مثبتي از مشتريان‌مان دريافت مي‌كنيم. به‌ اين دليل كه رپورتاژ آگهي‌ها خوانندگان را به خود جلب مي‌كنند، به كرات اتفاق مي‌افتد كه هنگام خريد به آنها اشاره مي‌كنند: «در مورد كسب‌وكارتان در روزنامه خوانده‌ام»؛ و اين ارزش نشر شما را ثابت مي‌كند.

 

چگونه يك رپورتاژ آگهي مؤثر بنويسيم

مشكلِ اضافه كردن رپورتاژ آگهي به تركيبِ محصولِ نهايي، زمان‌بر بودن ساخت و نگارش آن است. من به چند دليل اجازه‌ي نگارش متن رپورتاژ آگهي را به مشتريانم نمي‌دهم. محول كردن اين كار به خود مشتريان احتمال خريد آنها را كاهش مي‌دهد. حتي اگر صاحبان كسب‌وكار از تسلط كافي در نگارش برخوردار باشند، گرايش آنها به سمت استفاده‌ از اصطلاحات بيش از حد تخصصي و نوشتن از چيزهايي است كه بيشتر براي خودشان مهم است تا خوانندگان. من پي‌برده‌ام كه نوشتن متن رپورتاژ آگهي توسط خودمان بسيار بهتر است. اگر هيئت تحريريه داريد، نوشتن متن رپورتاژ آگهي راهي براي مشاركت مستقيم آنها در تهيه‌ي نسخه‌ي نهايي است. اگر هيئت تحريريه نداريد، با فروشنده‌هاي خودتان، كارمندان دفتري و كاركنان توليدتان صحبت كنيد، ممكن است در ميان آنها فردي لايق و علاقه‌مند به نگارش متن پيدا كنيد. گزينه‌ي ديگر شما استخدام يك نويسنده‌ي آزادكار (فريلنس) است.

 

رپورتاژ آگهي‌ها تبليغات معمولي نيستند، رپورتاژ آگهي‌ها داستان‌اند. آنها نبايد به سادگي مواردي را تكرار كنند كه در تبليغات به آن اشاره شده است. نگارش بسياري از رپورتاژ آگهي‌هايي كه در روزنامه‌ي ما به چاپ مي‌رسد بر عهده‌ي من است؛ و اينها درس‌هايي هستند كه من آموخته‌ام:

 

سعي نكنيد به تمام داستان مشتريان‌تان بپردازيد. تمركز خود را بر يك جنبه‌ي جالب‌توجه از كسب‌وكارشان بگذاريد؛ مثلا: چطور شروع به كار كردند، جايزه‌ي مهمي كه برنده شده‌اند، خدمات جديدي كه ارائه مي‌دهند.

 

 

چهره‌اي براي كسب‌وكارها ايجاد كنيد. داستان‌هايي كه درباره‌ي اشخاص باشد، گيراتر از داستان‌هايي‌ است كه درباره‌ي تشكيلات و سازمان‌ها باشند. به داستان‌هايي درباره‌ي صاحبان آن مشاغل بپردازيد، درباره‌ي خانوادشان، كاركنان‌شان و مشتريان‌شان سعي كنيد تصاويري از كساني كه درباره‌ي آنها مي‌نويسيد به متن اضافه كنيد.

 

 

 

اصول اخلاقي رپورتاژ آگهي

كسب اطمينان از اينكه خوانندگان مي‌توانند ميان مقالات تبليغاتي و ديگر مقالات روزنامه‌‌ي شما تمايز قائل شوند بسيار اهميت دارد. اين تمايز نه‌تنها براي مراعات موارد قانوني، بلكه براي حفظ اعتبار رسانه‌ي شما حائز اهميت است. كافي است عبارت «محتواي تبليغاتي» را با فونتي كوچك در بالاي مقاله به خوانندگان متذكر شويد. تجربه به من آموخته است كه اين كار تأثير بدي بر سودمندي رپورتاژ آگهي ندارد.

 

پايان خوش رپورتاژ آگهي

درج رپورتاژ آگهي در نشريه مستلزم زحمت فراواني است. كسي بايد از طريق صحبت با مشتري اطلاعات واقعي راجع‌ به محصول يا خدمات را جمع‌آوري كند و آنگاه داستان آن كسب‌وكار را بنويسد. درست است كه زحمت زيادي مي‌طلبد، اما ارزش اين همه تلاش را دارد. همان‌طور كه پيش از اين اشاره شد، مزاياي فراوان رپورتاژ آگهي متوجه‌ي همگان است: خوانندگان، آگهي‌دهندگان و نشريه‌ي شما. در حال حاضر، تقريبا تمام رسانه‌ها به‌نوعي از «محتواي جاسازي‌شده» (embedded content) استفاده مي‌كنند؛ به اين شكل كه محصول يا برند آگهي‌دهنده در برنامه‌سازي آن رسانه يكپارچه مي‌شود. دليل اين كار بسيار ساده است- جواب مي‌دهد! هيچ رسانه‌اي در امر انتقال داستان يا اطلاعات بهتر از رسانه‌هاي چاپي عمل نمي‌كند. استفاده از رپورتاژ آگهي، اهرمي فوق‌العاده براي افزايش توان ما در كمك به مشتريان و كسب درآمد است. به مشتريان‌ كمك كنيد كه داستان‌شان را از طريق نشريه‌ي شما به گوش مخاطبان‌شان برسانند، و مطمئن باشيد كه هر دو پايان بسيار خوشي را تجربه خواهيد كرد.

منبع:https://seohama.com/%D8%A8%D9%84%D8%A7%DA%AF/%D8%B1%D9%BE%D9%88%D8%B1%D8%AA%D8%A7%DA%98-%D8%A2%DA%AF%D9%87%DB%8C 



:: موضوعات مرتبط:

:: برچسب‌ها: ،
نویسنده : admin
تاریخ : ۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
زمان : ۱۲:۳۴:۴۲
[ ]


 

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی