عمومي

 
 
نقد و بررسي فيلم بمب؛ يك عاشقانه
| نظرات (0)

خلاصه داستان:

داستان فيلم در سالهاي دهه شصت مي گذرد و ماجراي نوجواني را دنبال مي كند كه در پناهگاه هنگام بمباران، عاشق مي شود اما...

كارگردان :

پيمان معادي : متولد سال 1349 در شهر نيويورك مي باشد و فعاليت خود را به عنوان فيلمنامه نويس در سينماي ايران آغاز كرد. او فيلمنامه نويس آثاري همچون « كُما » و « عطش » بود و در سال 1387 براي اولين بار به عنوان بازيگر مقابل دوربين اصغر فرهادي آمد تا در فيلم « درباره الي » به ايفاي نقش بپردازد و پس از نيز در فيلم « جدايي نادر از سيمين » حضور يافت كه او را تبديل به چهره اي جهاني كرد. معادي در سالهاي اخير در ساخته هاي مشهور هاليوود از جمله « كمپ ايكس ري » و سريال شبكه HBO به نام « آن شب » حضور داشته است.

 

نقد فيلم « بمب؛ يك عاشقانه » :

پيمان معادي بازيگر جواني است كه توانسته در عرصه سينماي بين المللي نيز صاحب افتخار شود و بازيگري بين المللي براي سينماي ايران باشد. نخستين تجربه كارگرداني او نيز با « برف روي كاج ها » آغاز شد و حالا دومين اثر او با نام « بمب؛ يك عاشقانه » به سينما آمده تا معادي اينبار شانس خود را به عنوان كارگردان محك بزند. اما تجربه دوم كارگرداني معادي علي رغم نكات مثبتي كه به همراه دارد، شامل ضعف هايي هم نيز مي باشد.

 

داستان فيلم به 3 بخش متفاوت تقسيم مي شود. در بخش اول به ماجراي رابطه ايرج و ميترا پرداخته مي شود و سپس به حواشي مدرسه و در نهايت عاشقانه اي كه در پناهگاه ميان دو نوجوان برقرار مي شود. مهمترين ويژگي اين 3 داستان مي بايست اين موضوع مي بود كه آنها در يك زنجيره مشخص به يكديگر متصل باشند و از اتصال و يكپارچگي شان، نتيجه گيري منطقي حاصل شود. به نظر مي رسد كه پيمان معادي نيز چنين هدفي داشته و قصد داشته از تضاد رابطه ايرج و ميترا با عشق تازه شكل گرفته اي كه در پناهگاه و زير بمباران و خرابي ها حاصل مي شود، به پيام اخلاقي برسد اما به واسطه ايراد در روايت نتوانسته به هدف خود برسد.

يكي از مشكلات فيلم رابطه سرد ميان ميترا و ايرج است. رابطه اي كه گويي به پايان راه رسيده اما مخاطب خيلي دير دليل آن را متوجه مي شود و زماني هم كه به دليل سردي رابطه آن دو پي مي برد، چندان غافلگير نمي شود چراكه معادي نتوانسته بستر مناسب را در ذهن مخاطب براي دنبال كردن ماجراي اين زوج مهيا نمايد. تغيير لحن فيلم در مدرسه كه كمدي سياه است و اشاره به باورهايي دارد كه در زمان مدرسه به نوجوانان آموزش داده مي شد نيز باعث چند پارگي داستان گرديده است. معادي قصد داشته در « بمب؛ يك عاشقانه » داستاني عاشقانه و در عين حال انتقادي از فضاي جنگ بسازد اما به دليل عدم كنترل مناسب بر چگونگي روايت داستان، باعث شده تا فيلم دچار ضعف شود و در مواقع بسياري دچار لكنت در ضرباهنگ شود.

 

طراحي صحنه نيز با اينكه تلاش فراواني انجام شده تا شباهت كاملي به فضاي دهه شصت داشته باشد، اما داراي ضعف است. در سكانس هاي بيروني فيلم ما با المان هايي مواجه مي شويم كه مربوط به دهه شصت بودند ( مانند نوار كاست، باجه تلفن ، زنبيل و.. ) ، اما حضور چنين مواردي در مقابل صحنه بدون آنكه نسبتي با تصوير داشته باشند و مناسبت موقعيت باشند، به نوعي افراط و اشتباه در به تصوير كشيدن سالهاي دهه شصت به شمار مي رود.

اما « بمب؛ يك عاشقانه » نكات مثبتي هم دارد كه از جمله آن فيلمبرداري تحسين برانگيز محمود كلاري به شمار مي رود. فيلمبرداري كه مخصوصاً در دقايق ابتدايي فيلم بصورت " تركينگ " انجام مي شود و جلوه هاي بصري زيبايي را براي تماشاگر خلق مي كند. همچنين بايد به موسيقي زيباي فيلم نيز اشاره كرد كه ساخته موسيقي ساز مشهور، الني كارايندرو است كه قبلاً قطعات زيبايش را براي فيلمهاي مطرح تئو آنگلوپولوس شنيده بوديم. موسيقي فيلم از اين جهت برجسته است كه دقايقي از فيلم بدون ديالوگ سپري مي شود و تنها تصوير و موسيقي است كه پيام خود را به مخاطب انتقال مي دهد.

 

« بمب؛ يك عاشقانه » در بخش هاي فني نمره قابلي قبولي مي گيرد اما در روايت دچار ضعف هايي است كه اجازه نمي دهد از « بمب؛ يك عاشقانه » به عنوان يك اثر موفق نام ببريم. ساختن يك عاشقانه در زير بمباران زيباست اما اين خرده پيرنگ به تنهايي نمي تواند ضامن موفقيت يك فيلم بلند سينمايي باشد. جديدترين اثر معادي بيشتر از اينكه در مباحث فني دچار مشكل باشد، دچار فقدان جزئيات در فيلمنامه است و اين ايراد زماني بيشتر به چشم مي آيد كه فيلم به ورطه تكرار در سكانس هايي مانند مدرسه و سخنراني ها مي افتد.

منبع:moviemag.ir



:: موضوعات مرتبط:

:: برچسب‌ها: ،
نویسنده : admin
تاریخ : ۲۷ دى ۱۳۹۷
زمان : ۱۱:۲۷:۳۴
[ ]


 

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی