عمومي

 
 
صنايع دستي هنر هاي باستاني ايران
| نظرات (0)

يكي از سنتهاي ايران باستان، صنايع دستي است كه در فرهنگ ملت حفظ شده و از نسلي به نسل بعدي منتقل مي شود. امروزه محصولات دست ساز به شدت در خارج از ايران به عنوان هنر منحصر به فرد شناخته مي شود. انواع محبوب صنايع دستي ايران شاهكارهاي واقعي هستند و هر يك از آنها تاريخ خود را دارد.

 

صنايع دستي در ايران: قلم زني

galyamzani

 

مهر و موم بر روي فلز در ايران باستان بيش از 4000 سال پيش ايجاد شده است. براي قلم زني ، اساتيد در اصل از مس استفاده مي كردند، اما در حال حاضر از مواد گرانقيمت مانند طلا و نقره استفاده مي شود. نقاشي ها بسيار منحصر به فرد و پيچيده هستند كه در حقيقت قيمت محصول به واسطه كار خود به جاي مواد گرانشي تشكيل شده است. كارشناسي ارشد از الگوهاي سنتي، پرندگان، حيوانات، طبيعت، حوادث تاريخي، طرح هاي آثار معروف و تم هاي ديگر براي دكوراسيون استفاده مي كند. هر دو طراحي خود و انگيزه به تخيل و مهارت استاد بستگي دارد.

 

فرايند رسم يك تصوير بسيار پيچيده است و با پوشش يك سطح فلز با محلول رزين و گچ آغاز مي شود. با استفاده از يك ابزار خاص، كارشناسي ارشد الگوي را اجرا مي كند، پس از آن راه حل پيش از كاربرد، از بين مي رود، سطح با زغال سنگ و جلا مالش مي شود. پس از پرداخت، تصوير درخشان است.

 

صنايع دستي در ايران: گليم تكه دوزي 

git-011--2.jpg

گليم هاي عشايري و دستبافت كه در سايز ها و طرح هاي مختلف بصورت بافت داري توليد شده اند ، به كارگاه قاليشويي براي ضدعفوني و تثبيت رنگ ارسال شده و پس از شستشو به كارگاه تكه دوزي منتقل مي شوند . در كارگاه گليم ها در سايز ها و ابعاد كوچكتر با الگوي مشخص برش خورده و لبه دوزي مي شوند ، و در انتها بعد از كنار هم قرار دادن تكه هاي كوچكتر ; گليم در ابعاد و طرح هاي دلخواه دوخته شده و توسط پارچه لايي چسبي اطو مي شود و مجددا لبه دوزي و آماده مصرف مي گردد .

 

 

صنايع دستي در ايران فيروزه كوبي

 

firuzekub

 

فيروزه كوبي يك نوع نسبتا جديد از صنايع دستي است، اما با يك داستان ديگر مرتبط است. كلمه "فيروز" به معني سنگ خوشبختي است و به عنوان "فيروزه اي" ترجمه مي شود. ايران مقام بهترين فيروزه ي محسوب مي شود. با توجه به افسانه ها، فيروزه استخوان كساني است كه از عشق مي ميرند. سنگ خود را به عنوان يك نماد عشق و اشتياق احترام مي گذارد. سنگ در ايران گران تر از ساير كشورها است، اما فيروزه ي ايران با كيفيت عالي است.

 

فيروزه كوبي به مدت صد سال موفق به تبديل شدن به محبوب ترين صنايع دستي و كارت كسب و كار كشور است. بهترين اساتيد، آيتم هاي منحصر به فرد را با اصطلاح كوب در اصفهان ايجاد مي كنند. در بازار اصفهان، شما مي توانيد زيباترين اقلام مانند گلدان، صفحات، سيني و طلا و جواهرات فيروزه اي را پيدا كنيد. به عنوان يك ماده مس، نقره، برنز، نيكل و كاپوچينك براي تكامل فيروزه و زيبايي بخضيدن به اقلام فيروزه استفاده مي شود.

 

صنايع دستي در ايران: ميناكاري

 

minakari

 

ميناكاري يكي از قديمي ترين هنرهاي كاربردي مينا رنگي بر روي يك محصول فلزي است. سنت ميناكاري بخشي از فرهنگ ايران باستاني بيش از 5000 سال پيش بود و تا به امروز با لوكس آن آشناست. شما مي توانيد در مورد تاريخ ميناكاري و روند استفاده از مينا بيشتر بدانيد.

 

صنايع دستي در ايران: خاتم كاري

 

khatam

 

طرح هاي روي چوب به عنوان خاتم كاري قديمي و منحصر به فرد است. خاتم در عصر صفوي محبوبيت خود را به دست آورد و تا به امروز ايران به عنوان يكي از بهترين توليد كنندگان در خاتم كاري محسوب مي شود. در ساير كشورهاي شرقي، مراكز توليد چوب موزاييك نيز يافت مي شوند.

 

خاتم كاري براي تزئين قطعات داخلي چوبي مانند پنجره ها، درها، ميزها و صندلي ها، گلدان ها، قاب عكس ها و ساير قطعات داخلي استفاده مي شود.

منبع : نيكان تجارت هاشمي 



:: موضوعات مرتبط:

:: برچسب‌ها: ،
نویسنده : admin
تاریخ : ۱۶ فروردين ۱۳۹۸
زمان : ۱۱:۴۱:۳۲
[ ]


 

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی