عمومي

 
 
دنياي كارگرداني متفاوت از بازيگري است
| نظرات (0)

دنياي كارگرداني متفاوت از بازيگري است
كارگردان فيلم معكوس گفت:جهان كارگرداني متفاوت از بازيگري است.
به گزارش خبرنگار حوزه سينماي گروه فرهنگ و هنر خبرگزاري آنا، نشست پرسش و پاسخ فيلم معكوس با حضور پولاد كيميايي كارگردان، پرويز آبنار صدابردار، تورج منصوري مدير فيلمبرداري، عليرضا كمالي، شهرام حقيقت، ليلا زارع بازيگران فيلم با اجراي فرزاد حسني برگزار شد.

در ابتداي اين نشست پولاد كيميايي ضمن تشكر از عوامل فيلمش براي همراهي در اين فيلم، اظهار كرد: درست است كه پدر من فيلمساز و جزو فيلمسازان مؤلف كشور است، اما از اعتماد عوامل فيلم به كارگردان جواني مثل من ممنون هستم. ساخت اين فيلم يك بار متوقف شد، اما گروه پاي كار من ايستادند.

او در پاسخ به اين سوال كه وسوسه نشده است كه در كار خودش بازي كند گفت: جهان كارگرداني بسيار متفاوت از بازيگري است. وقتي از كل به جز نگاه مي‌كني، خودت نمي تواني بازيگر باشي و تمام كارگردان هايي كه اين موقعيت را تجربه كردند، زياد موفق نبودند. اصلاً در اين فيلم جاي بازي من نبود. آنقدر سرم شلوغ بود كه اصلاً وقت نداشتم، به بازي فكر كنم. از طرف ديگر، دوست داشتم كارگرداني را تجربه كنم و ازبيرون به كار نگاه كنم.

اولين روز سي و هفتمين جشنواره فيلم فجركيميايي درباره محمد خوشنام، سرمايه گذار فيلم گفت: آقاي خوشنام، مردي قوي است. واقعاً از ابتدا بسيار مردانه و پاك پاي من ايستاد. اين حوزه را نمي‌شناخت. سينما حوزه اي است كه هركس با ترس و لرز وارد آن مي‌شود. آنقدر همه براي سرمايه‌گذاري ترسيدند كه او با ترس وارد اين ميدان شد.و شجاعانه ايستاد.

خوشنام نيز درباره انگيزه ورودش به سينما گفت: بسيار خوشحال هستم، فرصتي شده و خداوند به من فرصتي داده كه در جمع دوستان سينمايي و هنرمند باشم. من دفتري در شهر «گوانگجو« چين دارم. ۱۵ سال است كه مقيم چين هستم. يك چيني با من تماس گرفت كه دوست داريد در فيلم سرمايه‌گذاري كنيد. من گفتم نه، او گفت يك ايراني به دنبال سرمايه‌گذار چيني است. من شما را مي‌شناختم، گفتم شايد دلتان بخواهد در فيلم اين شخص سرمايه گذاري كنيد. من خيلي جدي نگرفتم. اما او جدي گرفت. در نهايت اين صحبت‌ها به قرار ملاقاتي با آقاي كيميايي منجر شد. من او را نمي‌شناختم، اما همان يك جلسه باعث شد كه بخواهم اين كار را انجام دهم. روحيه او نشان مي‌داد كه مي‌تواند اين كار را انجام دهد.

وي ادامه داد: من در جواني و از حدود سال ۱۳۶۵ به مدت ۱۰ سال در زادگاهم كازرون، تئاتر بازي مي‌كردم. ما در سال هاي ۱۳۶۶ و ۱۳۶۷ در جبهه‌ها و سازمان‌ها تئاتر بازي مي‌كردم. اين عِرق در وجود من بود. اين فيلم و اين شرايط به وجود آمد، خودم هم دوست داشتم، شايد بازهم منجر شود كه اين كار را ادامه دادم.

پولاد كيميايي در پاسخ به سوال خبرنگار آنا درباره شخصيت پدر سالار و تلخي شخصيت او در اين فيلم، گفت: شخصيت پدر شخصيت مرموز و گم شده‌اي است كه نمي‌خواستم چندان به آن بپردازم و مي‌خواستم در ابهام بماند. يك موضوع آرماني مثل انقلاب شكل گرفته و يك فردي تلاش كرده كه خود را براي يك آرمان بزرگتري فدا بكند و همين باعث شده كه زندگي شخصي اش فرو بپاشد. اين خشم فرو خورده كه اين روزها هم در نسل جوان ديده مي شود،در اين شخصيت وجود دارد. وقتي او مي آيد و اتفاقاتي كه براي شخصيت اول فيلم افتاده را به وسيله يك پرسش و پاسخ نقد مي كند،نكاتي را مطرح مي كند كه باعث مي شود او در نهايت به نتيجه برسد. اين قهرمان پروري و اين شكل روايت از قهرمان سازي كه از سينماي غرب مي آيد و در سينماي مسعود كيميايي هم بومي سازي شده را مي خواستم بشكنم.

كيميايي در مورد دغدغه‌اش براي فيلم سازي و انگيزه اش براي ساخت اين فيلم گفت: احساس مي كردم هيجان از سينماي ما رفته و سينماي ايران نصيحت گرا شده و سعي كردم اين فيلم را تغيير دهد. من خواستم يك چالش تكنيكي در كار داشته باشم و روايت گر چند قهرمان باشم كه در يك راستا قرار مي گيرند.دوست داشتم سينما را تجربه كنم و فيلمي بسازم كه در مديوم تلويزيون نباشد و با ضربان قلب تندي ساخته شود. مي خواستم فيلم در لايه اول نماند و فقط فيلمي نباشد كه ژانرش اكشن است. مي خواستم فيلمم ژانر اجتماعي هم داشته باشد.

اولين روز سي و هفتمين جشنواره فيلم فجر

شهرام حقيقت دوست هم در ادامه نشست خبري فيلم «معكوس» در مورد نقشش در اين فيلم گفت: پولاد كيميايي در اولين تجربه كارگرداني‌اش فيلم سختي را انتخاب كرد و به او تبريك مي گويم. پولاد آن‌قدر با انگيزه كار مي كرد كه باعث مي شد ما همه جان‌مان را براي فيلم بدهيم.

ليلا زارع هم در مورد حضورش در اين فيلم گفت: من تجربه زيست با نقشم را داشتم. خيلي از دختران اين سرزمين هم چنين تجربه اي داشته اند. خوشحالم كه اين نقش را بازي كردم. كار سختي بود اما تجربه خوبي بود.

تورج منصوري مدير فيلمبرداري فيلم معكوس هم در مورد اين فيلم گفت: براي همه اين سوال پيش مي‌آيد كه آيا فيلم پولاد كيميايي نمونه كوچك شده كارهاي پدرش است يا نه؟ مگر مي‌شود مسعود كيميايي پسري تربيت بكند كه با سينما بيگانه باشد؟ خوشحالم كه پولاد راه خودش را رفته است.من فكر مي كنم كه اين دو نفر كاملاً با هم متفاوت هستند و فقط فاميلي شان مشترك است.

او افزود: من سرصحنه حتي يك بار هم نديدم كه مسعود كيميايي كه در مقام تهيه كننده به آنجا مي‌آمد، حتي يك واو را جا به جا كند.

پولاد كيميايي درمورد جايگاه منطق در فيلم و به عنوان مثال علت زنداني شدن يكي از شخصيت‌ها به دليل تصادف گفت: آن شخص با تصادف قتلي انجام داد و به زندان محكوم شد. ما تلاش كرديم كه در اين فيلم نسل جوان از بي هويتي نجات پيدا كند. در اين فيلم شخصيت جواني داريم كه مي خواهد در مقابل قدرت يك فرد رانت خواري كه يك كارخانه را مال خود كرده بايستد و حق خود را از او بگيرد. من بايد سريع به موضوع بازتاب فيلم برسم و فرصت ندارم به جزييات حوصله سر بر بپردازم. نمي خواستم به جزييات ريز هر شخصيتي پرداخته شود.فقط مي خواستم به يك كنش و واكنش كلاسيك بپردازم.

پولاد كيميايي با تاييد وام گرفتن از سبك فيلم سازي پدرش و اداي دين به ايشان گفت: من گرامر سينما را از پدرم ياد گرفتم و اصلا اين نبوده كه بخواهم پز متفاوت بودن بگيرم. سينماي مسعود كيميايي در نهايت قهرمانش آن پاكي و ايستادگي را دارد و در ذهن مخاطب هميشه محكم مي ماند. اينجا اما اينگونه نيست. اينجا قهرمان ما برنده مسابقه نمي‌شود. من در ابتدا خواستم از جامعه و خودم دور نمانم. مي خواهم دوربينم را در زاويه اي قرار بدهم كه خودم را در آن پيدا بكنم.من به آن سينمايي كه پدر دارد و ريشه در فرهنگ كهن ايراني دارد علاقه دارم اما در اينجا به گونه اي ديگر روايت شده است.

در بخش ديگر اين نشست، عليرضا كمالي از ديگر بازيگران فيلم گفت: تم فيلم را دوست داشتم و پس از كلنجارهاي زيادي كه با پولاد داشتم در نهايت در اين فيلم بازي كردم. افتخاري بود براي من كه در كنار مسعود كيميايي و پولاد كيميايي باشم.

اولين روز سي و هفتمين جشنواره فيلم فجرپولاد كيميايي همچنين در پاسخ به اين سوال كه چرا در مورد چيزي كه از آن شناخت نداشته فيلم ساخته است گفت: تا كي قرار است اين گارد ها را داشته باشيم.من ۱۴ سال است كه در سينما حضور دارم. تا كي قرار است اين حرف ها ادامه بيابد؟ ما با پول تميز فيلم ساختيم و از جايي هم سفارش نگرفته‌ايم. آن كساني كه مي گويند من از موضوعي كه شناخت نداشته ام فيلم ساخته ام مي تواند بيايد اينجا و درباره ساختار فني فيلم و سينما صحبت كنند؟ من از كودكي در اين سينما كار كرده ام و بزرگ شده ام. اين كه ما يك پلان را از فيلم مان حذف كنيم باعث از بين رفتن رانت و چيزهاي ديگر نمي‌شود. ما اين چيزها را مي‌دانيم.

منبع: ana.ir



:: موضوعات مرتبط:

:: برچسب‌ها: ،
نویسنده : admin
تاریخ : ۱۳ بهمن ۱۳۹۷
زمان : ۱۰:۳۹:۲۵
[ ]


 

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی