عمومي

 
 
محبوب ترين نويسندگان كودك ونوجوان
| نظرات (0)

محبوب‌ترين نويسندگان كودك و نوجوان در ايران 


منوچهر احترامي گرچه نامش با طنز و گل‌آقا گره خورده است، ولي او خالق و نويسنده كتاب‌هايي است كه شمارگانش حالا به بالاي چند ده ميليون جلد رسيده است و چند نسل از كودكان با آن خاطره دارند.
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، نوشتن طنز براي كودكان و نوجوانان ايده‌اي جالب و خلاقانه است كه در كشورمان كمتر به آن توجه شده است. در ادامه اين مطلب نگاهي به مطرح ترين نويسندگان عرصه كودك و نوجوان خواهيم داشت.
مهدي آذر‌يزدي

نام اين مرد براي نسل‌هاي قبل‌تر از كودكان امروز بسيار آشنا و دوست داشتني است. اين مرد زماني كه در يك كتابفروشي مشغول كار بود، با ادبيات آشنا شد و كتاب‌هاي مختلفي را خواند. بعد هم تصميم گرفت داستان‌هايي را كه مي‌خواند، به زبان كودكانه‌ بازنويسي كرده، فرصت خواندن آن را براي اين گروه سني فراهم كند. او تا پايان عمرش بيش از 30 اثر به نظم و نثر براي كودكان منتشر كرد كه معروف‌ترين آنها مجموعه هشت جلدي «قصه‌هاي خوب براي بچه‌هاي خوب» است.


آذريزدي سال ۱۳۴۳ براي نگارش قصه‌هاي خوب براي بچه‌هاي خوب از سازمان جهاني يونسكو جايزه گرفت. كتاب‌هاي او از طرف شوراي كتاب كودك هم كتاب برگزيده سال شده‌اند. او سال ۱۳۷۹ به سبب نگارش داستان‌هاي قرآني و ديني، «خادم قرآن» شناخته شد.

او هجدهم تير ۸۸ در ۸۷ سالگي در بيمارستان آتيه تهران درگذشت و در زادگاهش يزد به خاك سپرده شد.

احمدرضا احمدي


حوزه فعاليت اين شاعر و نويسنده مطرح تنها به ادبيات كودك و نوجوان محدود نيست و در حوزه‌هاي ديگري هم فعاليت دارد اما او از مهر سال 1349 در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان مشغول كار شد و تا زمان بازنشستگي يعني سال ۱۳۷۳ در بخش انتشارات كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان به ويراستاري مشغول بود. او تاكنون ده‌ها جلد كتاب در عرصه كودك و نوجوان نوشته و چند بار نامزد دريافت جايزه هانس كريستين اندرسن شده است.

منوچهر احترامي

اگر بخواهيم از مشهور‌ترين كتاب‌هاي كودك سخن بگوييم و از مردم بپرسيم، بي‌ترديد كمتر كسي است كه از حسني نگو يه دسته گل و ده شلمرود و دزده و مرغ فلفلي نام نبرد.

منوچهر احترامي گرچه نامش با طنز و گل‌آقا گره خورده است، ولي او خالق و نويسنده كتاب‌هايي است كه شمارگانش حالا به بالاي چند ده ميليون جلد رسيده است و چند نسل از كودكان با آن خاطره دارند.


او از دانشكده حقوق دانشگاه تهران فارغ‌التحصيل شد، ولي هيچ‌گاه به وكالت و كار حقوقي روي نياورد و سال‌ها به عنوان طنزنويس با نشريات مختلف همكاري داشت و طي چندسال گذشته اغلب آثارش را در مجله گل‌آقا چاپ مي‌كرد. احترامي در دوران حياتش بيش از 50 عنوان كتاب براي كودكان نوشته و منتشر كرده كه «حسني نگو يه دسته گل»، «خروس نگو يه ساعت»، «خرس وكوزه عسل» و «دزده و مرغ فلفلي» از آن جمله‌ است. اين نويسنده، بيست و سوم بهمن 87 بر اثر نارسايي قلبي در يكي از بيمارستان‌هاي تهران درگذشت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاك سپرده شد.

مصطفي رحماندوست


از اين نويسنده و شاعر ايراني، تاكنون 160 اثر به صورت مجموعه شعر براي كودكان و نوجوانان، تأليف و ترجمه داستان‌هاي كودكان و نوجوانان در ايران و جهان منتشر شده‌است. تيراژ كتاب‌هاي او به بيش از پنج و نيم ميليون نسخه مي‌رسد كه از آن ميان مي‌توان به فرهنگ‌ آسان؛ دانشنامه ويژه كودكان‌ و نوجوانان‌، فرهنگ‌ ضرب‌المثل‌ها؛ مجموعه‌اي ارزشمند از ضرب‌المثل‌هاي ايراني، ترانه‌هاي نوازش شامل مجموعه‌اي از لالايي‌ها اشاره كرد كه از آن ميان، لالايي عاشورا بسيار مورد استقبال قرار گرفت.

افسانه شعبان‌نژاد


افسانه شعبان‌نژاد، شاعر و نويسنده ادبيات كودك و نوجوان است. او كارشناس رشته زبان و ادبيات فارسي و كارشناس ارشد رشته ادبيات نمايشي است. شعبان‌نژاد فعاليت خود را در حوزه ادبيات كودك و نوجوان از سال ۱۳۶۰ با يكي از نشريات امور تربيتي تهران آغاز كرد و مدتي به عنوان سردبير برنامه خردسالان و برنامه بچه‌هاي انقلاب در راديو مشغول كار بود. سردبيري مجلات رشد نوآموز و رشد دانش‌آموز و عضويت در شوراي شعر كيهان بچه‌ها از مسئوليت‌هاي قبلي او بوده است. از او تاكنون حدود ۱۲۰ عنوان كتاب در حوزه شعر و داستان براي كودك و نوجوان منتشر شده ‌است.

محمدرضا بايرامي


بايرامي با كتاب «كوه مرا صدا زد» از قصه‌هاي ساوالان توانست جايزه خرس طلايي و جايزه كبراي آبي سوئيس و نيز جايزه كتاب سال سوئيس را از آن خود كند كه يوتا هميل رايش كتاب كوه مرا صدا زد را به آلماني ترجمه كرده‌ است. او يكي از بهترين داستان‌نويسان كودك و نوجوان ۲۰ سال اخير و هم اكنون نيز در اين عرصه فعال است.

اميرحسين فردي


زنده‌ياد اميرحسين فردي، نويسنده و فعال عرصه ادبيات داستاني كودك و نوجوان بود. او سردبيري و مديرمسئولي كيهان بچه‌ها را به مدت ۳۱ سال به عهده داشت و همچنين عضويت در شوراي داستان كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، عضويت در شوراي داستان بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس، مسئوليت جشنواره انتخاب كتاب سال شهيد حبيب غني‌پور، مسئوليت شوراي ادبيات داستاني نيروي مقاومت بسيج و مديريت كارگاه قصه و رمان حوزه هنري از سوابق مسئوليت‌هاي اجرايي او محسوب مي‌شود. او مجموعه داستان‌ها و رمان‌هاي متعددي را هم براي گروه سني كودك و نوجوان خلق كرده است. البته مرحوم فردي پيش از هر چيزي به عنوان يك معلم و تربيت‌كننده نسلي از نويسندگان مشهور است.

شهرام شفيعي

نوشتن طنز براي كودكان و نوجوانان ايده‌اي جالب و خلاقانه است كه در كشورمان كمتر به آن توجه شده است. شهرام شفيعي، نويسنده جوان كشورمان مدت‌هاست در اين عرصه فعاليت و سعي دارد به زبان طنز براي كودكان داستان بنويسد.


او تاكنون از 20 جشنواره جايزه دريافت كرده و در جشنواره برگزيده ادبيات كودك و نوجوان برگزيده اصلي بيست سال ادبيات داستاني و همچنين كتاب خروس سبز، درخت گلابي برگزيده اصلي كتاب دفاع مقدس شده است. شفيعي در طنزهايي كه محتواي بيشتر آنها مسائل سياسي و اجتماعي‌اند، كژي‌ها و نارسايي‌هاي اجتماعي و سياسي را با زبان طنز بيان مي‌كند. از جمله آثار او مي‌توان به داستان بلند طنز «عشق خامه‌اي»، مجموعه سه جلدي «ماجراهاي پاشنه طلا»، مجموعه داستان «آوازهاي پينه بسته» و ... اشاره كرد.

ناصر كشاورز

ناصر كشاورز، شاعر و نويسنده كودكان سال ۱۳۴۱ در تهران به دنيا آمد. از او تاكنون حدود ۱۶۰ عنوان كتاب در حوزه ادبيات كودكان منتشر شده است.


مجموعه ۱۲ جلدي «شعرهاي ني‌ني كوچولو»، مجموعه ۱۲ جلدي «مي‌ني‌ني و مامانش»، مجموعه ۴ جلدي «دويدم و دويدم»، «كلاغ زرد»، «مسئوليت»، «آزادي»، «گنجشك و پروانه»، «سيب جان سلام» و «مرا يك دايناسور درسته قورت داده»، ۴ مجموعه «تلخ و شيرين»، «رنگ‌هاي گمشده»، «از اين طرف لطفا فقط هيس» و «بوي نرگس» تعدادي از آثار اوست. او تاكنون جوايز متعددي در حوزه شعر كودك و نوجوان دريافت كرده كه دريافت جايزه دوازدهمين جشنواره كتاب كودك و نوجوان در بخش شعر براي كتاب «مداد كوتاه» يكي از اين جوايز است.

هوشنگ مرادي‌كرماني

هوشنگ مرادي‌كرماني، نويسنده كرماني است كه داستان‌هاي او در عرصه كودك و نوجوان مشهور است. او نويسندگي را از سال‌هاي پاياني دهه 40 آغاز كرد و سال 1353 با انتشار داستان «قصه‌هاي مجيد» تبديل به نويسنده‌اي مشهور شد و اين اثر جايزه مخصوص «كتاب برگزيده سال ۱۳۶۴» را از آن او كرد. اما اولين جايزه نويسندگي‌اش به خاطر «بچه‌هاي قاليبافخانه» بود كه سال ۱۳۵۹ جايزه شوراي كتاب كودك و جايزه جهاني اندرسن را در سال ۱۹۸۶ به او اختصاص داد.


اين داستان، سرگذشت كودكاني را بيان مي‌كند كه به خاطر وضع نابسامان زندگي خانواده مجبور بودند، در سنين كودكي به قاليبافخانه‌ها بروند و در بدترين شرايط به كار بپردازند. آثار او به زبان‌هاي آلماني، انگليسي، فرانسوي، اسپانيايي، هلندي، عربي، ارمني و هندي ترجمه شده اما اولين اثري كه از او به زبان انگليسي ترجمه شد، داستان سماور از قصه‌هاي مجيد بود كه براي يونيسف فرستاده شد. او تاكنون دوبار در سال‌هاي ۱۹۸۶ و۱۹۹۲ جايزه هانس كريستين اندرسن را از آن خود كرده است.

 

منبع: yjc.ir



:: موضوعات مرتبط:

:: برچسب‌ها: ،
نویسنده : admin
تاریخ : ۱۳ بهمن ۱۳۹۷
زمان : ۱۰:۲۷:۱۷
[ ]


 

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی