عمومي

 
 
نقد و بررسي فيلم اتاق تاريك
| نظرات (0)

خلاصه داستان:

فرهاد ( ساعد سهيلي ) و هاله ( ساره بيات ) زوجي هستند كه به همراه فرزند فرزندشان امير، در تهران زندگي مي كنند. پس از اينكه فرزند اين خانواده مدتي مفقود و سپس يافت مي شود، فرهاد متوجه علائمي در كودك مي شود كه نشان از آزار جنسي دارد و...

 

كارگردان :

روح الله حجازي : متولد سال 1358 در آبادان مي باشد و فعاليت سينمايي خود را با ساخت آثار كوتاه آغاز كرد. از ساخته هاي مطرح اين كارگردان مي توان به فيلم « زندگي مشترك آقاي محمودي و بانو » اشاره كرد.


نقد فيلم « اتاق تاريك » :

فيلم جديد روح الله حجازي درباره موضوعي است كه در سينماي ايران كمتر به آن پرداخته شده يعني آزار و اذيت جنسي كودكان. سوژه جذابي كه مي توانست دستمايه ساخت اثر اجتماعي چند لايه باشد كه در آن سوژه بطور كامل پرورش مي يافت و مي توانست به اثري قابل اعتنا در سينما مبدل گردد. اما مشكل اينجاست كه « اتاق تاريك » خيلي زودتر از آنچه كه معمولاً در سينماي ايران به ياد داريم به پايان مي رسد؛ يعني چيزي در حدود 15 دقيقه ابتدايي فيلم!

 

زماني كه قصه آغاز مي شود ما با كودكي مفقود شده مواجه مي شويم كه به سرعت نيز يافت شده و سپس علائم هشدار دهنده اي درباره احتمال آزار جنسي مطرح مي گردد. انتظار مي رود كه چنين سوژه اي بتواند به خوبي بسط و گسترش يابد و در روايت، ما با شخصيت ها و موقعيت هايي مواجه شويم كه بتواند سيطره فكري مخاطب بر سوژه را در اوج نگه دارد و او را مرحله تحليل فيلم سوق دهد. اما در « اتاق تاريك » به سختي مي توان نقشي يافت كه به مفهوم " شخصيت " نزديك شده و از تك بُعدي بودن رهايي يافته باشد.

بطور عجيبي در فيلم جديد روح الله حجازي، ما با شخصيت هايي مواجه هستيم كه هركدام به نوعي دچار مشكلات روحي و رواني و اخلاقي هستند! خرده پيرنگ هايي كه در فيلم به چشم مي خورند از اختلاف سني فرهاد و هاله گرفته تا بيماري هاي روحي انفرادي شان كه موجب شده يكي پرخاشگر باشد و ديگري ملايم تر، فيلم را به جولانگاه نكبت مبدل كرده است! در طرف ديگر ما با دختر همسايه مواجه هستيم كه فيلمساز قصد دارد او را به مبتذل ترين شكل ممكن فردي بي قيد و بند معرفي كند و در كنار دختر، پدر نيز وضعيت بهتري از دختر ندارد و مادر هم بصورت مجزا دچار مشكلاتي است. به عبارت ساده تر، در « اتاق تاريك » فستيوالي از مشكلات اخلاقي و روحي در كنار هم قرار گرفته اند و يافتن انسان طبيعي در فيلم سخت ترين كار ممكن است.

 

مضاعف بر مشكلات شخصيت پردازي، فيلمنامه اثر نيز كاملاً تهي و فاقد موقعيت مي باشد بطوريكه از ريتم به شدت كُندي رنج مي برد كه اين مسئله به جهت نحيف بودن فيلمنامه و عدم تلاش براي بسط و گسترش داستان مي باشد. موقعيت هاي تكراري و گاهاً بي ربط، چنان در « اتاق تاريك » برجسته هستند كه تماشاي اثر را به تجربه اي عجيب مبدل مي نمايند. موقعيت هايي نظير كلوزآپ چند باره از سگ و البته حضور پر تعداد دوربين در دستشويي، از جمله موقعيت هاي فيلم هستند كه باعث راندن تماشاگر از خود مي شود.

در نهايت نيز فيلم با يك پايان بندي سرهم بندي شده و عجيب و غريب، تمام بحران ها و گره هاي ايجاد شده در طول داستان را به سرانجام مي رساند و تماشاگر را در بُهت فرو مي برد. پايان بندي كه به شدت شعاري و پرداخت نشده است و در راستاي پيامهاي اجتماعي گل درشتي نظير « قضاوت نكردن » مطرح مي شود. شعاري كه حتي كاربرد كليشه اي خود را نيز در اينجا از دست داده چراكه پيش از مطرح شدن، شخصيت هاي داستان شكل نگرفته اند و در حد و اندازه يك تيپ ساده باقي مانده اند. ما هرگز قادر نيستيم به آدمهايي كه در طول فيلم مشاهده مي كنيم نزديك شويم چراكه موقعيتي در راستاي شخصيت پردازي بيشتر در فيلم مهيا نمي شود و فيلمساز انتظار داشته از چند ديالوگ و چندتايي سكوت، شخصيت پردازي صورت بگيرد كه اين هرگز محقق نمي شود.

 

انتخاب بد بازيگران نيز ضعف هاي فيلم را دو چندان كرده است. ساره بيات كه رفته رفته به يك تيپ ثابت در اكثر آثار سينمايي يا ويدئويي مبدل شده، همان شخصيتي است كه در چند اثر اخيرش از او شاهد بوده ايم. شيمي نامناسب او و ساعد سهيلي كه ديگر انتخاب بد براي بازي در نقش فرهاد بوده، باعث شده تا « اتاق تاريك » در بخش بازيگري نيز توفيقي كسب نكند. فيلم يك بازي بد ديگر هم دارد كه مرواريد كاشيان آن را رقم زده و البته بخش بزرگي از آن به جهت شخصيت پردازي ابتدايي پگاه مي باشد. شخصيتي كه فيلمساز براي بي قيد و بند نشان دادن آن ، موهايش را رنگي كرده و سيگاري هم به دست او مي دهد و لباس متفاوت از ديگران بر تن او مي كند تا به اين ترتيب تعريفي واضح از زنان بي قيد از سوي فيلمساز صورت بگيرد!

« اتاق تاريك » سوژه جذاب اما پرداخت به شدت بدي دارد. فيلم حتي شايستگي اكران در سينما را ندارد چراكه شاخصه هاي سينمايي در آن به چشم نمي خورد و قاب تلويزيون براي آن گزينه بهتري محسوب مي شود. شايد اگر سوژه همان كودك آسيب ديده باقي مي ماند، فيلم مي توانست وضعيت بهتري داشته باشد اما زماني كه تصميم مي گيرد فستيوالي از بدبختي ها را يكجا جمع كرده و در يك اثر آن را به مخاطب ارائه نمايد، به لكنت مي افتد و نمي تواند به هيچكدام از آنها برسد و اثر را هم به دره فراموشي سوق مي دهد.

نام فيلم : اتاق تاريكح‌الله حجازي

فيلمنامه : روح‌الله حجازي

تهيه كننده : روح‌الله حجازي

مدير فيلمبرداري: پيمان شادمانفر

بازيگران :

ساعد سهيلي

ساره بيات

و...

منبع:moviemag.ir



:: موضوعات مرتبط:

:: برچسب‌ها: ،
نویسنده : admin
تاریخ : ۲۷ دى ۱۳۹۷
زمان : ۱۱:۲۴:۴۰
[ ]


 

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی